Werkgroepen

Let op: Conferentie is VOL.

 

De werkgroepen kiest u ter plaatse bij aanvang van de conferentie.

Werkgroepen ochtend “Ervaring en kunst”:

1.Hilda Boersma, Euritmietherapeut
- Zinvol bewegen -
Mijn voeten lopen mijn levensweg.
Wat gebeurt er in mijn ontmoeting met de wereld?
Met welke intentie doe ik de dingen?

 


 

2 . Geralda Geerligs, Euritmietherapeut
- Luisteren naar wat er “klinkt”-
Hoe verbind je je met jezelf en jouw levenspad? Door verstilling luisteren we naar wat “klinkt” als kwaliteit. Zo kunnen we waarnemen hoe en waarheen we “willen(d)” bewegen. We gaan oefenend ervaren en bewegen, waar komen we vandaan, waar bewegen we naar toe en hoe verbind ik mij hiermee.

 


 

3. Manja Wodowoz-de Boon, Euritmiedocent en -therapeut
Jij en ik -
Deze werkgroep is een uitnodiging om een verbinding te maken met de stromen van verleden, heden en toekomst. Hoe ontmoet ik daarin de ander? We zullen dit doen door middel van zo wel de euritmische taalklankbewegingen als door ritmisch muzikale oefeningen. De meditatiespreuk voor het werken met kinderen vormt een basis.

 


 

4. Annemiek Herremans, Kunstzinnig therapeut en Biografisch coach
-
De omstulping ontdekken in het vormtekenen -
Op onze ontwikkelingsweg bevinden wij ons tussen het verleden en de toekomst. In het vormtekenen gaan we ervaren hoe het is om in een oneindig doorgaande vorm te bewegen. En dan, dan valt daar een besluit, een nieuwe stap in de ontwikkeling: we stappen in in de omstulping en komen tot een metamorfose van de vorm.

 


 

5. Pien Pedroli en Gerrie Ploeg, Kunstzinnig therapeuten
- Karma en klei -
Als je al een beeld hebt van jouw levenstaak, jouw karma, hoe leef je dat in
de aardse realiteit? Hoe verbind je dit met het alledaagse? We willen graag
met jullie de uitdaging aangaan om in klei dit thema te onderzoeken.

 


 

6. Madeleine Ingen Housz, Dirigent en Stemcoach
- Tussen klank maken en luisterend oor zijn -
Met beelden, beelden we iets uit dat op enigerlei wijze verbonden is met wat was of geweest is. Met muziek creëer je een -denkbeeldige- ruimte. Of je ervaart innerlijke ruimte. Klankbeleving is onbestemd. Van waar? Waarheen?
We leven nu in een sterk visuele wereld. Wat is er nodig om aan die auditieve wereld ons toe te vertrouwen? Met deze workshop willen we de visuele wereld klein maken en soms zelfs even helemaal sluiten, om ons in de ruimte van klank te begeven. Die klanken maken we zelf. We maken een balans tussen klank maken en luisterend oor zijn.

 


 

7. Christine Cornelius (i.p.v. Annechien Wijnbergh), Kunstgeschiedenis- en Theaterdocent
Door verhalen maken we delen van de wereldontwikkeling mee -
Verhalen verbinden ons met de generaties voor en na ons. Er zijn oeroude verhalen, zoals sprookjes, die vanuit een verteltraditie tot ons geheugen zijn gaan horen. En er zijn nieuwe verhalen, die kiemkracht hebben voor de toekomst. Door verhalen te vertellen en te beluisteren kunnen we de wereld in het nu begrijpen en beleven. Deze ervaringen kunnen rust, schoonheid en samenhang brengen. We gaan oefenend aan het werk.

 


 

8. Mirjam Zonneveld, Verpleegkundige
- Het maakt uit hoe je sterft -
Je hoort een prachtig verhaal. De beelden spreken voor zich. Een verhaal dat kan inspireren hoe te sterven, of gaat het juist over hoe te leven? Het verhaal schept een mogelijkheid om hetgeen je in de ochtend hoorde in jezelf nog eens te overwegen. Na het verhaal een korte uitwisseling aan de hand van werkvragen.

 


 

9. Alexandra Buijsman, Heilpedagoog en Docent
- Ervarend leren -
Meestal wordt er met karmabedoeld dat alles wat we doen weer bij onszelf terugkomt. Middels bewegingsoefeningen onderzoeken we hoe dat fysiek bij ieder van ons werkt.

 


 

10. Sonja Stegeman-Pasman, Kunstzinnig Therapeut
- Tasten in kleur -
We werken met onze handen direkt op papier met puur pigment van pastelkrijt. Tastend en waarnemend, kunnen we ervaren wat er vanuit de wereld van de kleur ons toevalt, opgeroepen wordt, in beweging komt of juist rust vindt. Kortom iets ervaren van het 'scheppende' wat in ieder mens aanwezig is; het dag-thema is de leidraad.

 


 

11. Steven Wouters, Docent handvaardigheid
- Beeldhouwen in hout -
“Ontwakend uit een diepe slaap word ik wakker:
Welk beeld doemt voor mij op voor de komende (levens)dag?
Ben ik verbaasd, bezorgd of vol vertrouwen?
Kan ik door het maken van een beeld in hout een klein beetje bewust worden
van mijn karma en dit in de groep delen?"

 


 

12. Frank Oele, Docent Drama en Nederlands
- Op zoek naar de diepere lagen van de taal -
Aan de hand van spraak en toneeloefeningen gaan we op zoek naar de lotsvormende en gezondmakende krachten in de taal.

 


 

13. Clarine Campagne, Coach en Trainer
- Oefeningen om je lot te verkennen-
We proberen om lopend iets te ervaren van hoe we onze lotsweg gaan, in gesprek te komen met je grotere zelf en iets te merken van hoe je weg wordt begeleid.

 

14. Monique Vis, Docent Muziek en koor
-Onderzoeken van klank en klankverhoudigen-
Door oefeningen in het muzikale de ruimte binnen en buiten jezelf in verhouding tot de ander onderzoeken en beleven.

 

 

15. Maxim Gottmer, Muziekdocent, Muziektherapeut en Koorleider
- Samenkomen in de wereld van klank-
Via verschillende werkvormen laten we onze stemmen samenkomen.  Wat klinkt er door mij heen? Geschreven en ongeschreven muziek, toonduur loslaten, uitademen, clusterklanken, improvisatie.

 

 

 

16. Lisa Dunker, Bewegingskunstenaar, Docent en Euritmietherapeut.
-Hoe stem ik mij af op wie ik ben?-
Gedurende ons leven hebben wij overtuigingen gevormd die bepalen hoe wij naar ons zelf, onze ervaringen en anderen kijken.
Sommige zijn van dienst, anderen weerhouden ons te worden wie we zijn.
In deze workshop gaan we deze aandrijvers ont-moeten.
Wij maken kennis met euritmieoefeningen die je innerlijk wezen en bron sterken .

 

 

17. Mar-Lin Schut, Spreekkunstenaar, Theatermaker en Coach
-Ontmoetingskunst -
We spelen een korte scène van Shakespeare in het Nederlands, waar een prachtige ontmoeting plaatsvindt.
Dit ter inspiratie voor onze eigen ontmoetingen. Durf jij iets te zeggen tegen een onbekende? Laat je je stem horen?
 

 

 

 

Werkgroepen middag – "Uitwisseling en gesprek"

1. Clarine Campagne, Coach en Trainer
- De essentiële vragen die jou in je leven ontmoeten-
Via herinneringsbeelden van de vragen die wij in de wereld zijn tegengekomen proberen we gevoel te krijgen voor de richting en sturing in ons lot. Dat helpt ons ook meer open te staan voor het lot van de ander waarmee en waarvoor we werken. We gaan herinnerend, bevragend en biografische schrijvend aan de slag om innerlijk te ervaren waar aan en hoe er met ons wordt meegewerkt. Graag pen en notitieboekje meenemen.

 


 

2. Danielle Buijsman, Annemarijke ten Thije en Marianne van Uden,  Vrijeschoolleerkrachten van "de Werfklas"
- Achter de sluier van de werkelijkheid -
Welke handvatten biedt het Vrije Schoolleerplan om het kind en zijn lot werkelijk te ontmoeten? -
Hoe school ik mij, wat ligt er in mij verscholen om de ontmoeting met het kind werkelijk tot stand te brengen?

 


 

3. Frans Lutters, Docent en auteur, en Ineke Lutters, Kunstzinnig therapeut
-Hoe worden we bewuste lotgenoten?-
In gesprek en kunstzinnige oefening zal er gewerkt worden om op een bewuste en ethische wijze inzicht in het lot en karma van de ander te krijgen. Doel daarbij is om als lotgenoten samen te werken en elkaar ondersteunend ter zijde te staan. De karmaoefeningen die door Rudolf Steiner ontwikkeld werden zullen daarbij nader onderzocht worden.

 


 

4. Lili Chavannes, Biografisch coach
– Hoe scherp ik mijn zintuig voor karma?-
Ieder mens draagt een onzichtbaar bundeltje ‘lot’ met zich mee, - voorgeboortelijk in de geestwereld voorbereid met behulp van hoge wezens.
‘Lot’ in je constitutie en gezondheid.
‘Lot’ in je vermogens en onvermogens;
‘lot’ in je sociale setting.
‘Lot’ in wat je aan belangrijke ontmoetingen en andere life-events meemaakt.
Leven is in feite de manier waarop je vanuit je ‘Ik’, min of meer vrij, omgaat met deze meegebrachte erfenis. Het is belangrijk in die omgang gezien, bemoedigd te worden door medemensen. Hoe kan ik me in die zin tot medemens ontwikkelen? Rudolf Steiner geeft aan het einde van zijn leven een aantal oefeningen om je sensitiviteit voor karma te verhogen. In ruim een uur willen we hiervan proeven.

 


 

5. Jaap van de Weg, Arts en Coach
- Standaard - Wezensdelen – Karma
Achter het gewone verhaal van de patiënt verbergt zich het spel der wezensdelen. En daar achter verbergt zich de oorzaak daarvan: het karmische beeld, de werking van karma en van de bovenzintuiglijke wezens.
In de werkgroep gaan we voorzichtig proberen deze werkelijkheid te benaderen, en misschien een poortje openen.

 


 

6. Kore Luske, Huisarts
- Studentenwerkgroep -
Ben je karma en/of reïncarnatie ooit tegengekomen in je leven? Of een leven na de dood of voor de geboorte? Heb je een gevoel voor wat karma voor je zou kunnen betekenen? Kun je het bij anderen (vrienden. patiënten, cliënten) ook waarnemen? We gaan in gesprek over deze vragen.

 


 

7. Guus van der Bie, M.D. (Medical Doctor)
- Karmaervaringen in het leven van alledag, kan dat? –
In deze werkgroep willen wij onderzoeken en uitwisselen of en hoe aspecten van karmische gebeurtenissen en relaties ervaren kunnen worden. Daarbij grijpen wij ook terug op de inleidingen uit de ochtend. De ervaringen die de deelnemers hebben opgedaan in het dagelijkse leven zullen een belangrijk element vormen in het gesprek.

 


 

8. Christoph Rosenkranz, Sociaal therapeut en Docent
-´s nachts gebeurt het! -
Eerst kennis maken met een karma-oefening voor de nacht, haar werkwijze en randvoorwaarden. Daarna zoeken we de eigen bekende en terugkerende thema’s in belangrijke levenservaringen op. Die zijn vaak te herkennen aan sterke emoties als bv.: angsten, verdriet of boosheid. Of aan de hand van ervaringen als:`Dat overkomt mij weer!´,`Typisch ik´, enz. Die ervaring(en) zijn werkmateriaal voor de karmaoefening, waarmee ieder verder aan het werk kan, om uiteindelijk meer gevoel en waarnemingen voor eigen karma waar te kunnen
ontwikkelen.

 


 

9. Madeleen Winkler, Arts en Auke van der Meij, Bestuurslid Antroposofische Vereniging
- Mijn leven is zoals het is, maar ik ben vrij in wat ik er nu mee doe -
We doen een eenvoudige oefening om je je bewust met je lot te verbinden. Dat kan nieuwe openingen geven.

 


 

10. Jaap Gorter, Zorgcoördinator zorgboerderij Naoberhoeve
-'Mens worden aan de landbouw en de landbouw vermenselijken'-
De titel van de werkgroep is een motto wat prachtig past bij een zorgboerderij op een b.d.-bedrijf. Mens en Aarde ontmoeten elkaar hier intensief. Met de zielekalender biedt Rudolf Steiner de mogelijkheid om het samen ademen van mensenziel en aardeziel te intensiveren.
In deze werkgroep zullen we aan de hand van een aantal spreuken van deze zielenkalender in gesprek gaan.

 


 

11. Sicco Steenhuisen, Huisarts en Annemiek Herremans, Kunstzinnig therapeut en Biografisch coach
- Biografische beelden - Ontwikkelingsbeelden –
In de workshop gaan we aan de slag met de levensloop van Tycho Brahe, de Deense astronoom uit de 16e eeuw.
We nemen een thema uit zijn leven dat vaak terugkeert: de plotse wending en het offer. Het thema van het offer onderzoeken we ook in onze eigen levensloop. Ook kunstzinnig werken we aan dit thema. We vergelijken de offers uit Tycho's leven en de beelden uit het vorige leven als moeder van Parcival. Het zn. narratieve paradigma slaat een brug tussen de antroposofische onderzoekstraditie en deze vernieuwende stroming.


 

12. Pim Blomaard, Onderzoeker langdurige zorg
(Let op: Deze Werkgroep vervalt)
- Niet bij je verstand – wel bij de les-
Mensen met een cognitieve beperking (verstandelijke beperking of dementie) lijken onbewust in de wereld te staan. Er zijn echter levensverhalen waaruit blijkt dat ze soms veel meer bewustzijn hebben dan we denken; dat ze bewustzijn hebben van een geestelijke wereld; dat ze ons iets te leren hebben.
Wat kunnen wij van hen leren? En zijn er gezichtspunten over de karmische betekenis van een (tijdelijk) bestaan met minder verstandelijke vermogens?

 


 

13. Frans Kamps, Arts en Coach
-Waar was je voor je geboren werd -
We zullen aan de hand van uitspraken van R.Steiner en andere auteurs een beeld vormen over de weg die de mens aflegt in het leven voor de geboorte. De vraag is of we kunnen ervaren dat er een voor conceptioneel leven is.
Het motief van punt en cirkel zoals dat beschreven is in “genezend opvoeden” en elementen uit de embryologie kunnen ons daarbij helpen.

 


 

14. Astrid van Zon,- Directeur Zorgboerderij Urtica de Vijfsprong-
-“Ik wil ook” -
Kunnen we het lot van mensen met meervoudige beperkingen of ernstige psychische kwetsbaarheid naderbij komen? Zijn wij hun lotgenoten? Wat betekent dit voor onze werkattitude?
Een open gesprek aan de hand van (levens)verhalen en oefeningen in relatie tot gezichtspunten over karma en reïncarnatie.

 


 

15. Jacques Meulman, Pedagoog en Psycholoog en Jill Meulman, Euritmietherapeut
- Op zoek naar de karmische verbinding tussen mijn kind en mij -
Om elkaar als ouders en kinderen beter te kunnen begrijpen is het steeds meer nodig dat we datgene wat karmisch in ons binnenste schuil gaat werkelijk uit ons binnenste kunnen laten opstijgen, ( Rudolf Steiner GA 168).
Hoe kunnen we dat wat karmisch in ons binnenste schuil gaat op het spoor komen?

 


 

16. Christina van Tellingen, Arts en Hendrik van Heek
- Kijken naar de metamorfosen van liefde, vreugde en onverschilligheid -
Sommige van onze lotgenoten geven ons zomaar veel vreugde, anderen kunnen wij spontaan liefhebben. Er zijn er ook die we expres links laten liggen. Hoe is dat met onze zorgvragers, patiënten, verzorgers, hulpvragers? Waarom zijn sommige zorgvragers zo geliefd en anderen niet? Wat beleven we daaraan? Hoe kunnen we daarmee omgaan? Wat vraagt dat van ons? In deze werkgroep gaan we uitwisselen, onderzoeken, en samenbrengen in de hoop van elkaar te leren en elkaar te inspireren.

 


 

17. Sonja Van Hees, Verpleegkundig Specialist en Docent, Ariane van Geijn, Verpleegkundige en Overgangsconsulent
- Hoe maak je werk van je handeling voor je (lot)genoten? -
Wij gaan ervaringen uitwisselen en oefeningen doen. Wij gaan uitwisselen hoe je tijdens het handelen in het dagelijkse werk zorgt dat de niet zichtbare wereld kan meespreken.

 


 

18. Joke Appelman en Tiny Ros, Verpleegkundigen
- Waarom bewust overgaan naar de dood belangrijk is en wat de verpleegkundige antroposofische zorg daarbij te bieden heeft -
Wij willen ervaringen delen én uitwisselen over het werken met cliënten die in hun laatste levensfase zijn. Welke specifieke zorg is dan van waarde? Hoe kan je als verpleegkundige de client ondersteunen bij het loslaten en overgaan naar een andere wereld?

 

 

19. Judith Mulder en Jolanda Elzinga, Verpleegkundigen
-Het jonge kind-
Waar kom je vandaan, hoe kom je er vandaan en kan je daar misschien thema’s in ontdekken of terug zien in de ontwikkeling van het jonge kind?

 

20. Marianne de Nooij, geestelijke in de Christengemeenschap
- Christus: heer van het karma -
Vanaf het begin van de twintigste eeuw krijgt Christus als het hoogste zonnewezen een steeds belangrijker plaats in het werk van Rudolf Steiner. In de werkgroep gaan we onderzoeken wat Steiner zou kunnen bedoelen als hij Christus 'de heer van het karma' noemt. Heeft dat ook met jouw persoonlijke lot te maken? En met jou als opvoeder? En wat is in dit verband de 'genezende kracht' die uit kan gaan van Christus?

 

 

Conferentiefolder